НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ У ПОВОЄННІЙ РОЗБУДОВІ УКРАЇНИ

Як система освіти дорослих у Полтавській територіальній громаді має/може змінитися, щоб забезпечити стійке післявоєнне відновлення України?

Саме про це у форматі «світового кафе» говорили з експертами та ключовими стейкхолдерами громади учасники круглого столу: «Навчання впродовж життя як рушійна сила повоєнного розвитку Полтавської територіальної громади: передумови та перспективи». Він відбувся 15 листопада 2023 року в Полтавському художньому музеї (Галерея мистецтв імені Миколи Ярошенка / Україна) .

Організатори заходу: ГО “Центр освіти дорослих Полтавщини”, Полтавський університет економіки і торгівлі #ПУЕТ за фінансової підтримки партнерів: Європейський навчальний фонд (European Training Foundation; DVV International (Інститут міжнародного співробітництва Deutscher Volkshochschul-Verband e.V. (DVV), Німецька асоціація освіти дорослих), DVV International Ukraine, (EARLALL) Європейська асоціація регіональних і місцевих органів влади для навчання впродовж життя, VHS Баден-Вюртемберга (Асоціація освіти дорослих Баден-Вюртемберга) Муніципалітет Бурос (місто Бурос) асоційований член мережі EARLALL (Швеція).

Учасники заходу: Депутати Верховної Ради України: Олексій Устенко, Дмитро Нольотов, секретар Полтавської міської ради Катерина Ямщикова, перший заступник голови Полтавської обласної ради Олександр Лемешко, ректор Полтавського університету економіки і торгівлі, доктор історичних наук, професор Олексій Нестуля, Регіональний директор DVV International в Україні та Молдові Леван Квачадзе, директор Представництва DVV International в Україні Олег Смірнов. Представники депутатського корпусу, місцевого самоврядування: депутат обласної ради Яніна Барибіна, депутати Полтавської міської ради: Юлія ГородчанінаЄвген ДиканьМаріанна СоліманОксана Деркач,  Антон Ярмолюк, Євгенія Янко, депутат районної ради Олександр Глазов. Загалом в дискусійних панелях взяли участь 47 осіб: освітні експерти, представники органів влади, місцевого самоврядування, освіти, бізнесу, громадського сектору.

В інтерактивному форматі «світового кафе» учасники напрацьовували алгоритми відновлення регіону за наступними 4 напрямками: Які механізми в секторі освіти дорослих / навчання впродовж життя працюють добре і їх варто взяти з собою в майбутнє? Які механізми працюють погано і потребують корекції? Які механізми потрібно створити з нуля? Виклики в контексті повоєнного відновлення. Життєва проблематика: роль та місце провайдерів освіти дорослих у повоєнній відбудові; фінансування центрів освіти дорослих; навчання ветеранів та внутрішньо переміщених осіб.

Демократичний формат «світове кафе», як соціальної технології, дозволив створити майданчик для обміну досвідом, планування і створення нових творчих ідей і продуктів у групах. Учасники генерували нестандартні рішення, формували пріоритети для спільних дій, доповідали результати напрацювань в групах: Ксенія Пивоварська, Людмила Шимановська-ДіаничНадія ГнітійОлександр Глазов, Оксана Делія, Юрій Матвієнко, Надія Власенко, Аліна Ткаченко.

Про європейський досвід: «Навчання впродовж життя для підвищення стійкості на регіональному рівні: досвід з усієї Європи» – тема другої частини круглого столу, що відбувалась он-лайн. Досвідом ділилися експерти партнерських організації: Siria Taurelli, (Сірія Тауреллі) старший експерт з розвитку людського капіталу, Європейський фонд навчання (ETF) презентувала «Важливість неформального навчання для дорослих та відповідні місцеві політики/програми для їх просування». Andrea Bernert-Bürkle (Андреа Бернерт-Бюркле), керівниця проєктів ЄС Volkshochschulverband Baden-Württemberg (Асоціація центрів освіти дорослих землі Баден-Вюртемберг) розповіла про «Політики кар’єрного консультування в Баден-Вюртемберзі»; Tina Lundell,(Тіна Лундел), керівниця відділу професійної освіти, мініципалітет Бурос зацікавила досвідом «Кооперації між провайдерами навчання та освіти дорослих і ринком праці в Буросі», Швеція.

Цілі та результати: Завданням проведення заходу стало визначення найкращих практик та рішень для зміцнення взаємозв’язку між навчанням впродовж життя та привабливістю місцевої /регіональної економіки. Висвітлення ролі розвитку людських ресурсів у контексті післявоєнного відновлення та реконструкції. Визначення та перегляд перспективних джерел фінансування освіти дорослих. Генерація ідеї щодо популяризації культури навчання впродовж життя серед жителів громади. Ознайомлення з європейським досвідом посилення сфери навчання впродовж життя в громадах та прикладами успішної співпраці між громадянським суспільством та місцевою владою.

Круглий стіл зацікавив не тільки Європейську спільноту, до його роботи онлайн долучилися наші партнери з SVA: Kei Delawary та Kouta Futsuki. Разом з якими ми реалізуємо проєкт за підтримки уряду Японії.

Користь для партнерів:

Створення резонансу та дослідження ситуації в громаді; вплив на процеси; популяризація культури навчання впродовж життя; нові, корисні зв’язки та мережі з громадськими організаціями, представниками бізнесу, муніципалітетом, ВПО, депутатським корпусом; ідеї для нових, цікавих проєктів; налагодження з’єднувальних місточків з європейськими партнерами; готовність до взаємодії, співпраці та кооперації в сфері навчання та освіти дорослих .

Висновок:

Здатність швидко вчитися, гнучко реагувати на нові умови, бачити можливості та використовувати їх – завдання Полтавської територіальної громади, яка використовуючи досвід та підтримку міжнародних партнерів може посилювати громаду та надавати людям нові можливості завдяки навчанню впродовж життя задля повоєнного відновлення регіону.

17/11